Å spare penger på billige dekk til elbilen er en av de største tabbene du gjør som eier. Få med deg ekspert-tipsene som sparer deg for tusenlapper, fra teknisk leder hos Mitt Verksted, Nordås.
Mitt Verksted holder til på Nordås og på Midtun.
Inne på verkstedet til Mitt Verksted, Nordås står en svart Tesla X med dekk beregnet for en langt lettere fossilbil. Dimensjonen på dekkene er riktige, men det betyr ikke at dekkene er riktige for en Tesla på to og et halvt tonn.
Kontakt Mitt Verksted, Nordås og Midtun her
- En bil til nærmere 1 million, men med dekk som ikke tåler bilens tyngde. Dermed blir dekkene slitt fortere og kjørekomforten er langt fra det bilen er laget for. Kjedelige greier, sukker Øyvind Ringø.
Elbiler veier langt mer enn vanlige bensin, - og dieselbiler. Og nettopp her gjør mange feil. Bevisst eller ubevisst, sier Øyvind Ringø.
Kjøpe billig blir dyrt i lengden
- Vi har dekk-kjøperen som har kjøpt en elbil til nærmere millionen, men som insisterer å ha de rimeligste dekkene, forteller Ringø.
Bileier ser ikke på lasteindeksen. Lasteindeks, eller Load-Index, er en tallkode på dekkene som viser hvor stor belasting dekkene tåler. Noen aner ikke at det er forskjell på vanlige dekk og elbildekk. De vil kun ha det rimeligste, og kjøper gjerne etter dekkdimensjon på nett. Det kan fort bli tusenlapper ut vinduet, sier Ringø. Det handler om å velge riktige dekk.
Og her kommer forklaringen.
Dette er tabbelisten du bør unngå:
* Du kjøper dekk beregnet for fossilbiler: Dekkene tåler ikke vekten, og blir fortere slitt. Etter kun to sesonger må du kanskje kjøpe nye dekk. Elbildekk trenger ikke nødvendigvis å være mye dyrere enn vanlige dekk, men de holder selvsagt lengre om de tåler vekten av bilen. Unntaket er dekk til de tyngste elbilene. De koster stort sett en god del mer enn standard-dekk til bensinbiler.
* Elbiler ruller lengre med riktige dekk. Du bruker mer strøm ved bruk av dekk som ikke er beregnet for elbilen din.
* De fleste nyter stillheten av mangel på en støyende motor i elbil. Men feile dekk støyer mer, og gjør bilturen mindre komfortabel. Da er det kjipt å vite at man skulle betalt litt mer for de riktige dekkene.
Spør ekspertene
Er du en av dem som kjøper dekkene selv på nett? Uten å forholde deg til dekk-ekspertene? Her kommer noen tips deg.
Kontakt Mitt Verksted, Nordås og Midtun her
Øyvind Ringø ønsker dekk-konkurrenter på dekk velkommen, men:
Vi hos Mitt Verksted på Nordås og på Midtun har kompetansen til å veilede deg med å velge riktig elbildekk til ditt behov og din lommebok. Vi tar alltid en grundig prat med deg når du skal ha nye dekk. For å være ærlig; de fleste av våre kunder «vil bare ha dekk». De er ikke eksperter. Og det er selvsagt ok. Vi ber deg alltid om reg.nr til bilen din. Da finner vi fort ut hvilke dekk du kan velge blant, som passer ditt kjøremønster – og ikke minst om du kun kjører i lavlandet eller skal på Geilo hver helg om vinteren, sier teknisk leder Øyvind Ringø.
Husk dekkhotellet
Begge avdelingene til Mitt Verksted har også innendørs dekkhotell. Det bidrar også til at dekkene dine holder seg ferske i flere sesonger, forteller Ringø.
- Vi passer godt på dekkene dine på våre hotell. For rundt 2000 kroner får du trygg oppbevaring, rengjøring og to hjulskift. I tillegg sjekker vi dekkene dine foran hver sesong, og kommer med anbefalinger om kjøp av nye dekk når tiden er inne, smiler Ringø.
Mitt Verksted © 2025 All Rights Reserved